Sabda Rasulullah : Nikahlah Kalian, Walau Hanya Bermaharkan Cincin Dari Besi


Dalam Islam, semakin ringan mahar seorang perempuan, maka perempuan tersebut makin tinggi derajatnya. Kenapa begitu? Kerana mahar bukanlah alat untuk membeli perempuan, melainkan pemberian dari suami dengan keredhaan isterinya. Semakin seorang perempuan redha untuk menerima mahar yang ringan dari suaminya, maka semakin tinggi darjatnya di mata Allah. Subhanallah.


Dalam riwayat Imam Bukhari dikatakan, pernah datang seorang wanita kepada Rasulullah Salallahu ‘Alaihi wa Salam, wanita itu berkata:

“Ya Rasulullah aku hadiahkan diriku untukmu”

Lalu, datanglah seorang sahabat Rasul dan berkata, “ya Rasulullah, nikahkan aku dengan perempuan itu.”

Rasulullah mendengar namun diam sebentar. Ia kemudian bertanya pada sahabatnya, “kau memiliki apa? Apakah kamu memiliki harta ?”

“tidak ya Rasulullah,

tidak punya harta” jawab sahabat itu.

“walau cincin dari besi..??”

“tidak punya ya Rasul”

“punya baju?”

“punya ya Rasul, tapi cuma ini yang kupunya, baju yang sedang kupakai, jika kujadikan sebagai mahar maka aku nanti tidak pakai baju” jawab sahabat tersebut.

Rasulullah saw diam sejenak lalu memandang kewanita itu.

“Apakah kau mahu menikah dengannya?”

wanita itu menjawab, “Aku sudah hadiahkan diriku padamu ya Rasulullah, terserah engkau mahu meletakkan aku dimana saja, mahu di laut, mahu melemparkan aku kemana, aku taat”

Maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam beralih pandangan ke lelaki itu.

“Apakah kau memiliki hapalan Alqur’an?” tanya Rasulullah saw lagi.

“Punya, ya Rasulullah” jawab pria itu

“Nah, kini kunikahkan engkau dengan wanita ini dengan mahar kau harus mengajari dia Al Qur’an, hafalannya beberapa ayat.”

Mereka akhirnya menikah, kemudian keluarga mereka dilimpahi keberkahan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala hingga mereka dilimpahi harta, kekayaan dan keturunan yang sholeh dan sholehah.

Subhanallah. Semoga kita semua didekatkan pada pintu keberkahan. Aamiin.

Sumber : Dailymoslem.com

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Yakinlah ada sesuatu yang menantimu selepas banyak kesabaran yang kau jalani yang akan membuatmu tersenyum hingga kau lupa pedihnya rasa sakit.

Adakah Anda Masih Belum Bertemu JODOH?