Jangan Kahwin Dengan Saya Kalau Hutang Awak Belum Diselesaikan

UNTUK membina masjid banyak yang diperlukan untuk menyiapkannya. Perkahwinan ini bukan satu hari kita bersamanya namun ia mungkin sepanjang hayat kita hidup di dunia ini.

Golongan muda kini banyak terbeban dengan kemelesetan ekonomi dan perlu menanggung kos sara hidup tinggi dan juga boleh menyebabkan golongan ini terjebak dengan hutang untuk melangsaikan segala tanggungan dan perbelanjaan. 
Apa yang malaysiaviralstory ingin sampaikan walau satu sen kita berharus ia WAJIB dibayar kepada pemberi hutang tersebut



1. Selain mencari kriteria agama, carilah pasangan yang ada wawasan kewangan yang baik.

2. Hindari lelaki yang banyak pakai 'aksesori' sama ada di badan atau di kereta sendiri yang mana kereta masih hak milik dituntut bank jika belum habis bayar.

3. Sebagaimana majikan menemuduga pekerja, anda harus menyelidik latar belakang kesihatan kewangan pasangan anda.

4. Jika dia mula meminjam wang dari anda, itu bukanlah petanda bahagia.

5. Jika dia selalu memberikan alasan dompet selalu tertinggal, itu juga satu petanda awal.




For question & reservation please contact @ whatsapp at 018-4024546

6. Jika dia terlalu banyak bercerita mengenai derita hutangnya, semakin lama hutang itu akan menjadi tanggungjawab anda bersama.

7. Cinta benar-benar boleh membuatkan manusia menjadi 'buta'. Hanya manusia yang tidak buta boleh melihat wawasan kewangan sebagai antara matlamatnya.

8. Jangan malu untuk bertanya, bila rumah pertamanya akan ada? Jika dia ragu-ragu, tiada jawapan dan asyik menyalahkan kerajaan atau Ahmad Maslan, maka jelas sekali bahawa dia memang tidak wawasan.

9. Jika dia hanya bercerita tentang kereta idaman, sebenarnya dia lebih senang dengan simbol dan status kejayaan.

10. Tamparlah diri sendiri untuk menjadi manusia yang waras. Saya tahu ada segelintir yang tidak bersetuju dan kata susah nak dapat lelaki yang seperti Aaron Aziz dan dada berbulu.

Selamat berbahagia, selamat pengantin baru. Kahwinlah dulu baru anda tahu.


Artikel diatas ditulis oleh saudara Azizul Azli Ahmad 

Kahwin Dengan Loan Bank


Assalamualaikum. Saya harap admin dapat siarkan confession saya ni. Saya tertarik untuk berkongsi cerita saya yang berkaitan dengan confession “Bila Family Masuk Campur Urusan Kahwin”.
First of all, saya amat bersimpati dengan saudari atas masalah yang saudari sedang hadapi sekarang. Di sini saya ingin menasihatkan saudari supaya tidak menggunakan wang yang telah disimpan bagi tujuan kahwin bagi menolong anak saudara tunang saudari tersebut.

For question & reservation please contact @ whatsapp at 018-4024546
Perkahwinan saudari hampir tiba dan saudari perlukan wang tersebut untuk membayar baki perbelanjaan kahwin seperti yang saudari sebut di dalam confession saudari. Kalau ikutkan duit saudari telah pun mencukupi dan tiada apa yang perlu difikirkan lagi.
Bagi saya, cadangan bakal mentua saudari untuk membuat pinjaman adalah suatu yang tidak patut tunang saudari persetujui. Saya berikan cadangan ini berdasarkan pengalaman saya dan apa yang saya sedang hadapi sekarang akibat daripada mengikut kemahuan orang lain.
Saya baru sahaja beberapa bulan mendirikan rumah tangga dan ketika majlis perkahwinan saya, baru hampir setahun saya bekerja. Sejak bekerja, saya ada membuat simpanan untuk berkahwin tetapi tidak banyak.
Disebabkan kami telah lama berkawan dan umur yang semakin meningkat, kami mengambil keputusan untuk berkahwin. Sejak itu, saya telah membuat bajet mengikut kemampuan saya dari A sampai Z.
Tapi biasalahkan, apa yang kita buat akan ada campur tangan keluarga. Pada mereka, semualah tak kena. Dari segi doorgifts, tempat, baju, tarikh majlis dll. Sejak saya membuat keputusan untuk berkahwin, saya sering bercanggah pendapat dengan ibu dan juga adik-beradik. Apa yang saya rancang, semua mendapat tentangan daripada mereka. Semualah tak kena.
Tarikh nikah telah ditetapkan oleh saya sendiri kerana kalau minta pendapat keluarga, sampai ke sudah hal kahwin saya takkan selesai. Setelah saya booked tarikh dan tempat, mereka hanya ikut tarikh yang telah saya pilih.
Disebabkan saya terlalu serabut dengan kehendak keluarga yang nak itu ini (seperti yang mereka mahukan), saya telah mengambil keputusan untuk membuat pinjaman bagi tujuan digunakan untuk perkahwinan saya. Pada saya, janji orang lain puas hati.
Alhamdulillah, pinjaman saya pun lulus dan majlis saya pun berjalan lancar. Pakej yang saya ambil all in one. Memang cuci kaki jelah. Bayarannya? Puluh ribu.. Tetapi tidak termasuk lagi barang hantaran dan benda-benda kecil yang bila dicampur-campur hampir RM30,000 belanja kahwin saya.
Semasa berkahwin, saya telah membuat keputusan untuk berhenti kerja atas sebab-sebab yang tak dielakkan dan saya telah fikir masak-masak. Sehingga kini setelah beberapa bulan mendirikan rumah tangga, saya masih belum mendapat pekerjaan.
Mesti readers semua tertanya-tanya mana saya dapat wang untuk bayar balik loan tiap-tiap bulan, kereta dll. Alhamdulillah, dengan bantuan pinjaman daripada orang yang terdekat dengan saya untuk bagi pinjam duit saya survive setiap bulan sehingga saya dapat pekerjaan. Tetapi sekarang, wang yang saya pinjam telah mencecah berbelas ribu dan saya mulai serabut kerana masih tidak mendapat pekerjaan dan dalam masa yang sama fikir untuk membayar wang yang saya pinjam berbelas ribu tersebut daripada ibu saya.
Kalau ada yang tertanya-tanya, suami saya tak tolong ke? Ya, dia ada menolong saya tetapi tidaklah semua kerana beliau juga ada komitmen. Alhamdulillah, beliau tidak membuat pinjaman.
Untuk pengetahuan semua, ibu tidak mengetahui yang saya membuat pinjaman untuk majlis perkahwinan saya. Hal ini telah terbongkar apabila ibu saya syak apa yang saya bayar dengan wang pinjaman dari beliau tersebut.
Kini, saya berasa serba salah untuk terus meminjam ibu saya memandangkan ibu yang tidak bekerja dan saya telah stop meminjam dari ibu. Hari-hari saya kini serabut untuk memikirkan di mana mahu mencari wang. Simpanan saya telah pun habis untuk bayar komitmen saya setelah saya berhenti meminjam wang daripada ibu.
Apa yang saya nak sampaikan berdasarkan confession saya ni adalah, kalau boleh janganlah buat pinjaman bank demi menyenangkan pihak lain. Orang akan nampak semunya gah dan senang dengan menuruti semua kehendak keluarga tapi bila kita dalam kesusahan sekarang, tiada siapa yang nak tolong fikirkan hutang kita and kitalah yang kena tanggung sendiri.
Maaf jika confession saya ni agak panjang. Untuk saudari dan sesiapa yang bakal berkahwin, kalau boleh buatlah ikut kemampuan. Jangan ikut cakap orang. Kelak diri sendiri yang merana. Wassalam.
– Ira

“Aku Terima Mu Seadanya”, Benarkan Seperti Yang Tersurat?

Si dia menyatakan dia mencintai dirimu kerana diri mu yang sebenar. Dia menerimamu seadanya dan tidak mahu anda mengubah siapa diri mu, seikhlas mana ucapan yang dilafazkan tidak siapa yang tahu. Namun sekiranya anda cukup bijak meneliti pasti anda dapat mengesan tanda (sign) si dia adalah "ultimate fixer-upper", cuba mengubah siapa diri anda yang sebenar sedikit demi sedikit.

Contoh 1
Si dia mula membelikan baju baru kepada anda tanpa sebarang sebab dan kemudian terus menyuruh anda mengenakan baju tersebut sebaik anda menerimanya. Hari yang berikutnya baju kegemaran anda telah berada di kedudukan paling bawah dalam lipatan baju (si dia ‘membantu’ mengemas almari bajumu).

Bagaimana untuk mengendali?
Jika baju itu cukup ‘cool’, apa lagi yang dinanti, pakai sajalah. Namun jika ianya langsung tidak kena dengan citarasa anda, pakailah untuk sekali sekadar mengambil hati si dia. Jika si dia bertanya mengapa anda tidak lagi memakainya untuk kali kedua, berikan saja alasan baju itu telah rosak semasa anda menyerikanya.

Contoh 2
Si dia akan ‘buat muka’ apabila anda memesan makanan kegemaran anda, steak daging 32 ounce jenis rib eye. Dia sebaliknya menasihatkan anda sekadar memesan makanan berasaskan ayam yang lebih kurang jumlah kolestrolnya.

Bagaimana untuk mengendali?
Lupakan sahaja steak rib eye anda itu tetapi pesan sesuatu yang hampir sama dengan makanan yang anda ingini. Walaupun tidak mengikut sepenuhnya keinginannya sekurang-kurang anda seakan masih mengambil kira nasihat yang diberi oleh si dia.

Contoh 3
Si dia mula merancang aktiviti bersama pada hari yang anda sering bertemu rakan-rakan untuk bermain futsal dan aktiviti lain secara sengaja.

Bagaimana untuk mengendali?
Nyatakan penghargaan anda tentang rancangan yang telah si dia buat untuk anda berdua. Terang dan ingatkan padanya bahawa hari tersebut adalah hari yang cukup penting bagi anda untuk bertemu rakan-rakan rapat sekadar sekali dalam seminggu. Untuk kali pertama turutkan sahaja aktiviti yang telah dirancang, namun untuk minggu yang seteruskan anda perlu ingatkan si dia tentang hari penting anda itu dan tolak dengan cara baik.


For question & reservation please contact @ whatsapp at 018-4024546

Contoh 4
Si dia berpura-pura mengusap rambut anda namun hakikat sebenarnya dia cuba mengubah stail/fesyen rambut anda.

Bagaimana untuk mengendali?
Semasa tangan si dia sibuk ‘mengemaskinikan’ rambut anda, beritahu yang anda sakit kepala dan ingin memintanya untuk mengurut kepala anda. Sebelum dia mula menyikat semula rambut anda, minta diri sebentar dan lihat wajah anda di cermin. Jika kelihatan ‘ok’ biarkan sahaja, namun jika tidak lakukan sedikit perubahan yang sesuai untuk anda.

Contoh 5
Si dia menukar gambar kumpulan ‘rock’ yang tergantung di dinding bilik anda dengan sesuatu yang lebih ‘sentimental’.

Bagaimana untuk mengendalikan?
Nyatakan kepadanya, gambar yang tergantung di dinding itu bukan sekadar poster rock. Tetapi ia adalah sebuah seni yang mempunyai makna tersurat di dalamnya.
Perubahan bukan sesuatu yang negatif, mungkin niat si dia yang ikhlas perlu anda pertimbangkan. Mengubah diri anda ke arah kebaikan tidak ada salahnya bukan?

20 Sikap Lelaki Buat Wanita Kecewa

Alangkah indahnya apabila perasaan cinta mula berputik. Mendambakan lelaki yang memberi sepenuh  perhatian dan kasih sayang, kesetiaan berbaur kerinduan, erti kecintaan yang mendalam dan bernilai… Tapi!! Tahukah anda kaum lelaki, ada beberapa  perkara yang wanita tidak sukai ada pada LELAKI dan mengecewakan WANITA...

1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang ‘macho’ tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tidak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.

2. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun sudah mempunyai kekasih hati, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.

3. SUKA ‘CUCI MATA’
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli.

4. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka… Itu tidak adil!

5. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

For question & reservation please contact @ whatsapp at 018-4024546

6. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

7. PERASAN
lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu… Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji…

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih… Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.

9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya… mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

11. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya ‘lelaki spedo’. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan… Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!

12. KOMITED TERHADAP KERJAYA
Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa…

13. PANAS BARAN
Masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada?

14. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak… asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak… membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.

15. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah… hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam ‘food machine’. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT
Ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO
Nak dikatakan macho, ada juga yang tidak. Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan handsome. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga!

Elak Berhutang Untuk Majlis Kahwin Dengan 8 Tip Ini

Pelaksanaan sesebuah majlis perkahwinan tentunya memerlukan sejumlah wang yang besar. Semua ini dilakukan demi memastikan majlis tersedia sempurna dan berlangsung dalam suasana yang meriah.
Namun ia bukanlah bermakna anda harus menjadikan hutang sebagai jalan penyelesaian untuk mendapatkan kesempurnaan majlis kahwin. Oleh itu pastikan bakal raja sehari bijak mengatur langkah dalam merencanakan majlis kahwin yang serba lengkap agar anda bebas daripada hutang.


1. Buat Bajet
Bagi memastikan majlis yang diatur berjalan serba lengkap, pastikan anda membuat kiraan bajet mengikut kemampuan simpanan yang anda miliki. Kemudian bahagikan keseluruhan wang itu kepada bajet majlis kahwin dan bajet untuk kegunaan selain majlis kahwin. Kira dengan teliti agar segalanya mencukupi dan tidak melebihi had bajet anda.

2. Semak Perbelanjaan
Semak setiap perbelanjaan dengan teliti agar ia sentiasa berada dalam kawalan. Pastikan anda mendahulukan keperluan utama untuk majlis kahwin sebelum mempertimbangkan untuk membeli barangan sampingan. Catatkan senarai segala barangan yang diperlukan agar wang yang dibelanjakan tidak melebihi bajet yang telah ditetapkan.

3. Buat Senarai Semak
Senarai semak merupakan perkara wajib ada sebelum melaksanakan majlis kahwin. Jika bajet anda terhad, senaraikan perkara yang lebih penting dahulu seperti lokasi majlis, makanan, solekan, busana dan jemputan tetamu. Kelengkapan muzik, deejay, penggambaran foto di luar dan gadis pengiring yang tidak menjadi keperluan boleh diketepikan terlebih dahulu.

4. Kejar ‘Jualan Murah’
Ambil kesempatan untuk mendapatkan pelbagai keperluan majlis kahwin di ekspo atau festival perkahwinan. Ini kerana harga yang ditawarkan di ekspo perkahwinan sebegini jauh lebih murah berbanding biasa. Selain harga murah, pengusaha atau penganjur ekspo perkahwinan ini turut menawarkan banyak hadiah menarik. tentu sahaja cara ini menjimatkan poket anda.

5. Belanja Ikut Kemampuan
Ukurlah baju di badan sendiri. Terlebih dahulu pastikan anda ketahui bajet sebelum membuat sebarang perbelanjaan. Jika bajet anda agak terhad, utamakan persiapan yang lebih penting. Ini dapat membantu menjimatkan perbelanjaan serta mengelakkan wang anda tidak mencukupi di saat-saat akhir. Tiada salah untuk mempelbagaikan perkara di majlis perkahwinan, namun janganlah sehingga sanggup berhutang hanya untuk memenuhi kehendak anda itu.

For question & reservation please contact @ whatsapp at 018-4024546

6. Kira Kos Sebenar
Adalah lebih baik jika anda mengetahui harga sebenar setiap barang dan kos sampingan yang perlu dibayar. Cara ini dapat memudahkan anda untuk membuat perbandingan bagi jumlah perbelanjaan setiap barangan atau perkhidmatan dengan lebih tepat.

7. Perbincangan Dua Pihak
Perbincangan dengan pasangan tentang perihal perkahwinan merupakan perkara yang paling penting. Semestinya segala perkara yang ingin dilaksanakan mendapat persetujuan daripada kedua-dua belah pihak. Berbincang secara baik jika ada perkara yang tidak mampu untuk dibiayai agar penyelesaian setiap satunya dapat diatasi bagi mengelakkan pergaduhan. Jangan disebabkan untuk memuaskan hati orang lain, anda terpaksa berbelanja besar hingga melebihi had kemampuan.

8. Buka Akaun Simpanan Bersama
Apabila sudah bergelar tunangan, anda dan pasangan boleh membuka akaun simpanan bersama sebagai langkah persediaan untuk menyempurnakan majlis perkahwinan. Tiada salahnya untuk saling membantu kerana ia merupakan fasa pertama sebelum anda berdua bergelar suami isteri. Pastikan anda berdua mempunyai sikap jujur dalam membuka akaun bersama ini. Catat juga segala simpanan agar tidak timbul masalah berbangkit di kemudian hari.

(6 Gambar) Mat Dan Selamat Bertunang Dengan Gadis Melayu?


‘Mat saleh’ berjiwa Melayu, Muhamed Kareef Daniel Abdullah, 28, atau lebih dikenali sebagai Mat Dan dikatakan telah selamat bertunang dengan seorang gadis Melayu beberapa hari lalu.
Dua keping gambar majlis pertangan Mat Dan bersama gadis itu turut viral di media sosial sejak semalam.
Salah satu gambar tersebut memaparkan ibu Mat Dan sedang menyarungkan cincin ke jari manis gadis berkenaan.
Sementara itu, rata-rata netizen mengucapkan tahniah buat Mat Dan dan pilihan hati yang identitinya masih misteri sehingga kini.
Sebelum ini, Utusan Online melaporkan Pengacara rancangan travelog Haramain Backpackers dan Mat Dan Kaki Jalan itu mengakui telah menghadiri kursus pra-perkahwinan di Kuala Terengganu pada Januari lalu.

For question & reservation please contact @ whatsapp at 018-4024546
Sumber : cempedakcheese.com

'Niat Kahwin Pun Dah Tak Betul, Macam Mana Hubungan Nak Bahagia'


Aku nak tanya, apa sebenarnya tujuan korang-korang ini semua nak berkahwin eh?

NIAT BERKAHWIN

1. Ada yang couple lama, 5 - 7 tahun. Dari keluar berdua-dua begitu, baik nikah saja, ye tak? Boleh 'dating halal', boleh pegang-pegang, manja-manja sebab status sudah bertukar. Dulu haram, sekarang dah halal, kan?

2. Ada yang berkahwin sebab tengok orang lain dah kahwin.

"Eh? Macam sweet je kahwin ni. Seronok, dicintai, disayangi, romantik saja tengok diorang yang sudah berkahwin itu update status sweet-sweet saja. Senyum saja 24 jam, 34 jam. Eh teringinnya. Bila turn aku pula?"

3. Ada pula yang,

"Eh, tak naklah couple-couple ni. Baik bercinta selepas nikah terus. Bebas, cinta halal."

Tetapi sebelum dapat bernikah itu, terfikir point 1 dan 2. Boleh bermanja-manja dan teringin sebab orang lain dah kahwin. Yang ini aku tak mention semua, sebilangannya akan terfikir begitu. Maksud aku, yang bajet under 'couple islamik'.

Maaf aku cakap, kalau inilah yang korang semua fikirkan, maknanya niat korang sudah tersasar daripada konsep perkahwinan yang sebenarnya. Betul, tidak dinafikan kahwin ini memang seronok. Memang sweet terutamanya pada usia 2, 3 bulan perkahwinan. Masa ini, partner tak ada depan mata pun rasa rindu sangat-sangat, tak nak berenggang, nak melekat macam gam 24 jam. I lap you, you lap me.

Sekarang, berbalik kepada tujuan perkahwinan yang sebenar. Niat itu kena betul, kalau setakat berniat seperti point 1, 2 dan 3, semak balik hati dan betulkan niat. Kita nak berkahwin ini biarlah kerana Allah, kerana sunnah Rasulullah berkahwin, kerana ingin menambahkan umat Muhammad dalam muka bumi ini.

Kenapa aku cakap betulkan niat? Sebab setiap perbuatan itu memang dimulai dengan niat kan? Paling penting, betulkan niat kerana kita mahukan keberkatan dalam perkahwinan ini. Niat kita itu akan memberi kesan kepada perkahwinan kita sebenarnya.

Kalau setakat fikir,

"Okay, kahwin dulu. Anak kemudian. Honeymoon dulu,"

Itu pun korang dah lari dari tujuan asal perkahwinan dalam Islam sebenarnya. Nampak sangat niat berkahwin itu hanya untuk berseronok sahaja. Kemudian, bila disahkan mengandung, jem dulu kepala otak, sabut bagai.

"Aduh, kenapalah awal benar mengandung ni? Tak puas lagi nak bermesra-mesra. Kewangan pun tak stabil lagi, nak tambah lagi pula. Serabutlah!"

See? Rujuk niat asal.


For question & reservation please contact @ whatsapp at 018-4024546


Kalau kahwin pula, ditakdirkan untuk tidak mendapat zuriat. Orang lain pula yang mengata. Keinginan untuk dapatkan anak semakin membuak-buak sebab orang lain yang kahwin lewat dari kita sudah mengandung, anak dah besar dan kita masih belum dapat lagi. Cuba rujuk semula niat asal masa kita berkahwin dulu, ada tak niat nak berseronok itu?

Kalau niat nak kahwin okay, nak terus dapat nak, nak terus lekat sebab faktor umur, sebab suka budak-budak, mungkin juga ada sikit sebab nak menunjukkan yang aku ini subur. Tetapi, ditakdirkan tak dapat-dapat juga lagi. Semak semula niat, nak kahwin kerana anak atau kerana Allah yang utama? Siapa yang rezekikan anak?

Kalau kau bercinta bertahun-tahun, kemudian kahwin, tak pun kau kahwin sebab kahwin ini kau dengar sweet. Okay, bulan pertama, kedua, ketiga kau bahagia yang amat. Okay. Tetapi bila kau nampak perangai sebenar pasangan kau, aku tak bagi contoh besar, contoh kecil saja seperti kau kena menghadap pasangan kau kentut setiap hari. Sanggup?

"Ai? Kata sweet sampai jannah kan? Takkan tak tahan hari-hari pasangan kau kentut?"

Orang lelaki ini belum dapat je cover-cover kentut itu. Bila dah dapat, sekali bom atom dia bagi kau. Belum kira bab berak tak reti flush, spender bergulung berbentuk 8, stokin busuk letak merata-rata.

Orang perempuan sebelum dapat cover makan ayu-ayu, kononnya berdiet. Sekali bila dah kahwin, selera makan macam gajah, gelojoh pula tu. Tidur air liur basi meleleh, pemalas nak mandi, semua terbongkar weh kalau dah duduk serumah bertahun-tahun. Hari-hari kena menghadap dia.

Aku tak masuklah part pemalas, pengotor, kaki pukul, kaki judi, kaki carut dan segala jenis kaki yang ada. Kemudian?

"Menyesal aku kahwin. Kalau aku tahu dia berperangai macam ni.."

Cuba semak semula niat asal kau berkahwin. Nak seronok kan kahwin?

PERKAHWINAN = KOMITMEN

Kalau rasa-rasa tak sanggup nak beri komitmen, sila membujang. Sila lihat sama ada korang ni betul-betul bersedia atau tak nak berkahwin bila:

1. Bangun tidur jam 9, 10, 12. Jangan sesiapa pun kacau aku tidur, kalau tak aku mengamuk. Tak sanggup berjaga malam menyusukan anak, tukar pampers anak, layan karenah anak main/mengamuk sedangkan esok pagi korang kena bangun awal pergi kerja/kelas. Maaf, anak korang terutamanya bayi tak pernah kenal erti siang/malam.

"Janji korang kena layan aku" kata bayi-bayi tersebut.

Ini tertakluk kepada kaum ibu dan bapa dan bukan hanya tugas seorang ibu sahaja.
2. Malas memasak. Tak pandai masak tak apa, jangan malas memasak. Pokailah kalau hari-hari makan di luar. Nak ada pembantu rumah, kau kahwin dengan rakyat marhaen saja pun.

3. Tak reti mengemas rumah atau buat kerja-kerja rumah. Pinggan, cawan sebiji pun tak reti nak basuh. Semua nak mengharapkan orang. Basuh baju sendiri pun pemalas, sanggup pakai baju recycle. Tempat tidur tak reti nak kemas, rumah tak bersapu, kain baju kotor bersepah. Bila balik rumah, menghadap handphone, tidur, langsung tak peduli rumah dah macam tongkang pecah.

Inilah contoh-contoh bakal ibu bapa yang akan menghantar anak-anak ke taska/pengasuh dalam keadaan pampers bocor/tahi kering dengan alasan tak sempat.

4. Nak enjoy dan bebas, keluar malam tak ada masalah kalau kau tiada sebarang komitmen lagi. Tetapi bila dah ada komitmen, kau memang kena perlahan-lahan kurangkan atau tinggalkan terus aktiviti malam kau terutamanya bila sudah ada cahaya mata.

Contoh kecil, takkan hari-hari kau nak lepak di kedai mamak dan balik rumah jam 2-3 pagi? Kasihanlah pada isteri kau. Sesekali tak apa tetapi bila sudah kahwin, aktiviti bujang itu kurangkanlah. Mereka yang bujang itu lainlah, tiada komitmen.

Yang perempuan terutamanya bila sudah berkahwin, dunia dia hanya untuk suami dan anak-anak sahaja. Masa nak bersosial dengan kawan-kawan sebelum kahwin dulu, memang dah limit. Dah tak ada nak hang out together-gether. Sorry to say, perempuan bila dah kahwin selalunya memang friendship separuh jalan. Dapat WhatsApp member pun kira okay dah. Hangout bersama memang kurun ke berapa pun tak tahulah. Sobs..

KEBERKATAN DALAM PERKAHWINAN

Bila perkahwinan itu ada keberkatannya, barulah bahagia. Tanda-tanda keberkatan dalam perkahwinan itu bilamana:
Bila hati sempit terasa lapang
Bila tengok pasangan rasa tenang, sejuk mata
Balik rumah hati pun tenang walaupun rumah sempit
Sentiasa rasa cukup walaupun gaji sikit. Nampak tak cukup tapi ada saja rezeki masuk
Hati masih berlapang dada walaupun dihimpit masalah. Masalah besar terasa kecil
Rasa bahagia dengan pasangan dan anak-anak.
Aku kongsikan sikit bagaimana cara-cara nak mendapatkan keberkatan dalam perkahwinan itu sendiri. Sebenarnya benda-benda ini bermula dari majlis perkahwinan korang itu sendiri.
Betulkan niat, kahwin kerana Allah, kerana sunnah Rasulullah
Jangan tinggal solat semasa majlis. Kau tu Raja Sehari saja, bukannya Raja Seluruh Alam! Siapa Raja Seluruh Alam kau?
Tinggalkan benda-benda lagha. Nyanyi-nyanyi, karok-karok, menari joget lambak semua. Kita nak tarik rahmat Allah
Doa dari para tetamu. Pengantin ini lebih memerlukan doa dari tetamu yang hadir sebenarnya. Aku bersyukur bila masa aku kahwin dulu, lagu Maher Zain - Barakallahulakuma itu memang tengah hit. Jadi tetamu yang bersalah dengan pengantin semua pakat doa iktu bait-bait lagu itu.
Pengantin jangan sombong. Salam, jumpa semua orang, bukan asyik posing di pelamin sahaja. Minta tetamu doakan untuk korang. Kita tidak tahu tetamu mana yang bawa berkat pada kita, yang doanya dimakbulkan Allah.
Kalau boleh, tak payahlah bersanding, tepung tawar bagai. Bukannya ada dalam agama kita pun. Korang nak tayang apa sebenarnya? Masa aku ada juga buat majlis di dewan tetapi aku request gantikan pelamin itu dengan meja makan pengantin saja. Ambik kau! Ramai-ramai makan di pentas, tak adalah segan sangat. Hihi! Pelamin ada juga, tetapi di rumah. Tetapi hanya untuk merakam gambar kenangan sahaja.
Jaga hukum hakam, jaga aurat. Bab yang ini korang sendiri pun tahu kan cara sepatutnya pemakaian seorang wanita dalam Islam. Ingat lagi sekali, kita nak tarik rahmat Allah, doa malaikat. Bab salam itu, janganlah main belasah saja salam dengan semua orang. Abang ipar, kakak ipar, sepupu sepapat, pakcik, makcik yang bukan mahram, pandai-pandailah korang nak elak. Itu belum kira part make up dengan jurugambar lagi. Walaupun jurusolek itu maknyah, dia tetap lelaki. Jangan pula korang suruh jurugambar lelaki ambil gambar korang tengah bersiap tak pakai tudung. Aurat tetap aurat.
Inai, rantai, barang kemas bagi lelaki. Kalau boleh jangan pakai inai di jari bagi lelaki sebab inai di jari ini untuk perempuan. Harus bagi lelaki untuk tujuan perubatan sahaja.
Kahwin ini tak perlu nak gah atau grand sangat. Buat apa kahwin tetapi menanggung hutang seumur hidup? Lantaklah mereka yang mengata itu, sampai kurun ke berapa dia nak menyebut tetang majlis perkahwinan korang? Lama-lama diamlah diorang.

Tentang hantaran tinggi dah jadi trend sekarang? Aku anak sulung, perempuan seorang saja dalam keluarga. Ada pelajaran, tahu apa yang ayah aku buat? Dia cakap pada suami aku, berapa yang suami aku mampu bagi? Suami kata, RM5,000. Okay, fine. Masa hari bertunang, of course ramai saudara mara yang hadir. Ayah cakap pada saudara mara, hantaran aku RM10,000. Baki bank in lain sebab nak tutup mulut orang. Dalam surat nikah tulis hantaran aku RM10,000. Masa kenduri, cakap saja pada saudara mara aku yang lain kata suami aku dah bayar baki. Sampai sekarang, saudara mara aku tak tahu pun hantaran aku RM5,000. Diam-diam sudah.

Aku kahwin ketika umur 23 tahun, sebaya dengan suami. Tarikh hari lahir kami sama, negeri sama, sweet tak kitorang? Poyo je, hahaha! Nasihat aku, tak salah kahwin awal tetapi pemikiran korang kena matang, kena sedar dunia perkahwinan ini tanggungjawab, bukan nak berseronok saja. Alhamdulillah aku dan suami jarang sangat bergaduh, boleh dikira setahun berapa kali saja bergaduh

Bila Dah Kahwin, Ipar Dan Mertua Jangan Cuba Kacau Ekonomi Rumahtangga



Sebenarnya kisah yang saya nak post ni berkisar mengenai kisah keluarga saya. Bukan niat nak membuka pekung di dada tapi biar dijadikan iktibar buat semua.
Mak berkahwin dengan ayah atas dasar cinta. Namun keluarga bahagia impian mak saya sentiasa diganggu oleh insan yang berstatus ipar dan mertua. Dari baru kahwin sampai kini ada saja tohmahan dilemparkan kepada mak saya. Mak saya seorang yang bekerjaya bagus. Berlatarkan keluarga yang bagus. Mereka menganggap jika ayah saya kawen dgn mak jadi gaji ayah boleh lah digunakan untuk menyara mereka sekeluarga (keluarga ipar, anak sedara, mak ayahnya, adik beradik) dan ayah saya hidup dengan saraan gaji mak saya.
Sedaaapp ja nak atur-rampas hak orang ssdangkan orang itu dah beranak pinak. Ayah jenis pak turut keluarga. Apa mak ayah adik beradik dia nak semua dia turutkan hingga suatu masa barang kemas saya, mak dan adik sewaktu kecil pun dia gadaikan demi nak bagi duit kat adik beradik dia kalau tak atuk sumpah tak masuk syurga!!! . Atuk dan nenek keduanya berpencen dan wang bukanlah isu besar bagi mereka sebenarnya. Mereka juga berharta tapi tamak!!. Sedangkan makan minum hidup mati kami si cucu ni tak pernah dia ambil tahu.waktu kami kecil sentuh salam kami pun dorang tak nak. Macam tu ke atuk/nenek?? Berbalik pada isu gaji tadi.. Mak saya sampai satu tahap melawan idea bangang keluarga ayah.
For question & reservation please contact @ whatsapp at 018-4024546

Ye lah.. Kalau macam tu senang la.. Korang beranak pinak orang lain yg menanggung.. Anak sendiri diabaikan. Mana boleh!! Ipar mak juga bekerja dengan kerajaan tapi gaji selalu tak cukup. Mana tak cukup.. Orang beli itu dia pon nak, orang pergi berjalan dia pon nak p jugak, hutang keliling pinggang.bila pencen buat rumah sebesar alam tapi tak ada saving. Akhirnya sampai ke matilah hidup ditanggung.. Dia dok goyang kaki dengan anak bini dia. Apa yg buat saya terkilan.. Sampai ke hari ini dah 30tahun aku hidup mereka masih meminta duit dari ayah.pelik. Masalah duit yang tak pernah selesai… Sedih Ya Allah.. Mak kami nak minta RM2 dari ayah pun kena maki tau. Kesian tgk mak. Kkdang berjurai air mata dia. Tapi tak pernah nak burukkan ayah. Namun kami ni berotak dan tahu menilai. Sampai satu tahap kami hilang rasa hormat pada keluarga ayah. Benci. Mertua mak pula tak habis2 burukkan mak itu ini kat satu malaysia. Ye burukkan lah.. Allah maha kaya, dorang rampas hak mak kami Allah kurniakan berganda rezeki untuk mak. Dinaikkan pangkat dan darjat. Harta tak payah cakaplah..
Yang paling kelakar keluarga ayah cakap tu semua ayah yang punya.. Hahaha korang dah lupa ke bulan2 korang dok mintak duit tu agak2 orang tua tu masih ada saving?? Tu ayah hidup.. Kalau ayah dah tak ada kami boleh bayang drama nak menuntut harta ayah kami macam mana dari pihak dorang. Sebagai anak kami dah fobia dengar perkataan sedara mara. Kami cuma nak bersama dengan mak ayah kami ja tanpa gangguan sedara mara yang gemar mengambil kesempatan.
Yang atuk nenek pula sewaktu kami kecik langsung tak mahu pandang kami, sentuh kami bila dah besar kami pun masing2 dalam sektor profesional negara mulalah drama “cucu atuk bagus…nanti jangan lupa bagi duit kat atuk ye..” direct je cakap.. Wah kau.. Aku sebagai anak yg pendam dah lama depan2 sedara mara ayah aku cakap “eh, dulu waktu kecik atuk sentuh kami, pandang kami pun tak nak…duit raya pun xpnah bagi sedangkan cucu2 lain diberi kami disisih kenapa pula sekarang kami nak bagi duit kat atuk?” ayah senyap. Sedara mara membisu. Ada yang tak berani angkat muka. Atuk berubah wajah namun tidak serik.
Samalah juga dengan anak sedara yang ayah duk tatangkan tu. Baju raya kami disisih. Anak sedara diutamakan. Sekarang mana p dorang?? Keluar masuk lokap! Tak habis menyusahkan. Anak sendiri pula jadi kebanggaan. Mak hingga kini diganggu dengan tomahan keluarga ayah. Namun mak kini lebih tough dari dulu. Tiada lagi air mata. Mak dah tawar hati.
Bila kami dah berkeluarga sendiri apa yg kami nak hanyalah masa bersama keluarga kami. Mak xpernah nak ganggu anak2. Mak masih bekerja ya. Makin murah rezeki. Kerja dalam dan luar negara ni biasa je bagi dia. Tu pun puaka2 sebelah ayah masih berdengki sedangkan dorang yang bengap tak reti2 nak majukan diri. Tapi mak dah tak heran. Mak cuma fokus pada anak2 dan cucu2 nya sahaja. Mungkin sebab dia dah rasa dulu. Kami adik beradik pun tak pernah nak ganggu hidup sesama kami adik beradik. Walaupun saya mempunyai ipar2 jadian yang busy body dan pencetus tragedi namun semua itu dapat disangkal dan terasa diri bagai kalis segala hasad syaitan tu. Dah 30 tahun kot aku nampak drama macam ni depan mata. Kau yg baru nak naik mmg jangan nak cabar sangat lah. Hati ni dah keras. Stakat drama ala drama pkl 7 tu biskut kering ja bagi aku.
Di sini juga saya menyeru semua insan manusia supaya bukakanlah minda anda terangkanlah hati supaya jangan menyibuk hal adik beradik bila dah kahwen. Privasi adik beradik terhapus secara automatik bila wujudnya insan bergelar menantu di dalam keluarga. Dan hormatilah insan yang bergelar ipar kepada adik beradik korang. Jangan di ganggu keharmonian rumah tangga mereka walau se-milimeter pun nilainya. Adalah lebih waras jika masing2 fokus berusaha meningkatkan kemampuan hidup keluarga masing2. Ada masa bertemu maka bertemu jua. Jangan risau, air dicincang takkan terputus. Sekian.

Lepas Seminggu Whatsapp Terus Ajak Kahwin, Hikmah Tak Bercinta Sebelum Nikah


Mendirikan rumahtangga merupakan impian setiap insan. Namun untuk merealisasikan impian tersebut banyak dugaan yang terpaksa ditempuhi antaranya salah faham, berselisih pendapat dan yang paling penting seseorang itu perlukah menerima kita seadanya.
Sekitar awal tahun lalu penyanyi Ainan Tasneem telah pun melangsungkan perkahwinan bersama jejaka pilihan. Berikut perkongsian menarik beliau. Lepas seminggu kenal terus ajak kahwin!

Ajak kahwin


So this is my story that I want to share to all of you since ramai yg tanya kat LIVE, komen and dm macam mana Ainan boleh kenal dengan my husband. So here it goes..
.
I remember when I perform Umrah during puasa and raya last year, I prayed to Allah that I will found the ‘right’ man. Sy doa sy nak dapat jodoh yg baik macam abuya sy. Dan 2 minggu lepas tu sy kenal awk melalui Fakhrul yg jugak kawan serumah dan sekelas awk waktu uitm dulu.
.
We’ve been knowing each other since 26/7/16 thru whatsapp. Seminggu lepas tu awk terus ajak sy kahwin. I thought you were joking tp tak sangka awk betul2 maksudkan. Atas alasan sebab taknak kenal sy lama2 dan taknak bercinta dgn sy. Bila kita dah mula rapat, awk cakap kat sy “Sesi taaruf kita dah tamat, kalau kita teruskan lagi contact macam ni dah kira bercinta dah. Sy taknak bercinta dgn awk.” Time tu sy agak sentap jugak la. Awk ajak sy untuk kurangkan contact. ?

Semua dipermudah



For question & reservation please contact @ whatsapp at 0134906122

Sy ingat lagi yg sepanjang sy kenal awk sy rasa awk tlalu baik sbb awk cuba utk tknak contact sy dan slalu ckp pkara yg bkaitan dgn agama je bila dgn sy. Bila sy dapat tahu awk tak pernah bercinta lagi la buat sy rasa terkejut. Sy pernah tanya awk, “Layak ke sy jadi isteri awk? Sy tak baik. Tp awk baik sangat..” dan awk balas “Dalam Surah An-Nisa’ Allah dah janjikan, perempuan yang baik utk lelaki yang baik.” okay time ni sy ingat awk nak bagi jawapan cliche, contohnya macam awk pon baik blablabla tapi tak, awk cakap “Kalau awak rasa awak tak baik, sy pon tak baik sebenarnya.. mungkin Allah tutup aib sy. Mana tau dosa dgn Allah, dengan manusia dan makhluk lain.. mesti banyak punya..” Time ni lagi la saya macam damnn memang too good to be true betul la mamat ni.
So tak lama lepas tu bulan 9 sy ajak awk jumpa parents sy. Awk pernah cakap awk risau pasal duit hantaran, duit simpanan awk tak banyak lagi macammana nak kahwin. Tapi Allah tu baik sangat2. Tak sangka umi dengan abuya tak letak harga pon untuk hantaran. Dorang tak kisah dan cakap bagi berapa2 yang awk mampu je. And then Family awk datang merisik 1/10. Alhamdulillah jodoh kita kuat. Dan Allah permudahkan semuanya. We finally get married on 6/1/17

Adakah Anda Masih Belum Bertemu JODOH?