Nasehat Untuk Bakal Suami kepada Isteri : Perempuan Wajib baca

Bismillah was shalatu was salamu ‘ala rasulillah, amma ba’du,

Bersabar Wahai Lelaki, jangan tergesa-gesa…

Setelah kamu melafazkan akad nikah " Aku Terima Nikahnya" maka kamu berhak menunaikan kewajiban kepada isteri kamu, penuhilah hak-haknya, kerana kalau tidak, dia akan mencari haknya di tempat lain.

Perempuan yang digelar Isteri kamu itu seperti bekas yang mempunyai lubang halus yang akan kekeringan, jika tidak terus diisi air. Kerana, jika ia kekeringan, ia akan mencari di tempat lain yang boleh menghilangkan dahaganya. Ia akan mencari tempat kasih lain selain suami.

Firman Allah:

“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya diantara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati-hatilah kau terhadap mereka dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
[QS. At-Taghabun (64): 14]

Merupakan nasihat bagi suami, apabila anda mempunyai masalah dengan isteri, maka:

1. Maafkan dia (tidak memberikan seksaan atas kesalahan);
2. Tidak menghina dengan perkataan;
3. Lupakan dan buka episod baru;
4. Seorang wanita menikah untuk mendapatkan kebahagiaan, sakinah, ketenangan, bukan hanya kerana mahukan biologis, bukan pula hanya wang.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Yakinlah ada sesuatu yang menantimu selepas banyak kesabaran yang kau jalani yang akan membuatmu tersenyum hingga kau lupa pedihnya rasa sakit.

Adakah Anda Masih Belum Bertemu JODOH?