[ Rambut sama hitam , tapi hati lain-lain ]


Selalunya awal ramadhan orang akan berpuasa di rumah bersama family , tapi aku terpaksa balik ke mantin sebab dah nak mula kursus. Bertolak jam 12.30 tegah hari tadi dan sampai di stesen bas seremban tepat jam 7.40 malam , dan aku rancang nak naik teksi tadi tapi disebabkan harga teksi yang mahal dari Seremban ke Mantin 30 ringgit satu teksi memang tak berbaloi la aku rasa sebab dengan 30 ringgit tu aku boleh jimat sampai 3 hari untuk berkalan bersahur dan berbuka aku . Jadi aku tegok-tegok lah dulu bas kot2 ada bas lagi yang nak menuju ke Mantin , Alhamdulilah akhirnya masih ada lagi bas yang terakhir menuju ke Mantin walaupun ramai sangat yang terpaksa berebut nak naik sebab nak duduk, bagi aku tak kesah dapat duduk ka tak janji tambang bas dia murah 2 ringgit 10 sen.

Sampai ja ka Mantin baru aku fikir nak naik teksi sebab dari pekan mantin nak ke homestay aku pulak jarak dia lebih kurang 4 ke 5 kilometer , agak jauh la kalau jalan kaki , jadi aku tunggu la teksi hampir 15 minit satu teksi pon tak ada , time tu aku rasa macam give up sangat sebab tak ada sapa yang nak tolong aku dan bateri aku pon dah habis , nak ON pon dah tak boleh. Aku rasa macam aku ni insan yang paling malang sangat dan aku pikir "kenapalah aku tak maw naik teksi dari seremban tadi , kalau tak dah sampai dah tadi takk lah penat mcm ni bawa beg besaq"!!! Jadi aku kuat kan semangat dan aku jalan ja la kot-2 ada orang yang simpati dekat aku bagi tumpang naik ka , agak lebih kurang 1 setengah kilometer aku jalan baru ada sebuah kereta bagi tumpang , berbangsa india , mula-mula aku agak takut dan cuak jugak lah , tapi sebab aku dah penat dan aku pikir yang uncle nie ikhlas nak tolong aku , aku naik ja lah. Aku sempatlah juga sembang2 dengan uncle ni , ok orang nya. Time aku sembang-2 tiba azan isyak , lepastu dia tanya dekat aku " ehhh u , dah masuk solat kan , u dah solat ka , u tak pergi ka itu solat yang orang islam selalu buat time bulan puasa , banyak untung u buat , masa bulan puasa ni la u kena buat baik kasi banyak-2 , u buat baik nanti orang pula kasi buat baik dengan u juga lah , u bukan taw u boleh buat lagi ke tak tahun depan?"

Aku pon terdiam ja dengar uncle ni membebelkan , TAPI apa yang aku pikirkan kadang-2 betul juga apa yang uncle nie cakap , tak semestinya dia beragama lain dia tak tahu pasai agama kita .Aku pon malu juga sebab awal ramadhan aku tak dapat solat terawih . Jadi lebih baiknya kita nilai tentang diri kita , kita tak boleh pandang sesuatu bangsa itu dengan ciri-ciri agama mereka , mungkin mereka tak tahu langsung pasai ISLAM tapi bila mereka tahu serba sikit dari anda , PASTI anda pon akan merasa malu , dan sekarang ni bangsa sesama bangsa kita pon buat tak tahu jaa , contohnya biarkan aku berjalan sorang-2 tadi, bukan nak bagi tumpang , dan akhirnya bangsa lain yang prihatin?

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

1 comments:

comments

Yakinlah ada sesuatu yang menantimu selepas banyak kesabaran yang kau jalani yang akan membuatmu tersenyum hingga kau lupa pedihnya rasa sakit.

Adakah Anda Masih Belum Bertemu JODOH?