[ Penghayatan Bulan Ramadhan ]



Ramadhan tiba
Ramadhan tiba
Ramadhan tiba

Marhaban Ya Ramadhan
Marhaban Ya Ramadhan
Marhaban Ya Ramadhan
Marhaban Ya Ramadhan

Apabila tiba ya bulan ramadhan , kita pasti teringatkan lagu daripada nyayian opick dari Indonesia yang bertajuk Ramadhan tiba. Lagunya pasti saja di nyanyian di iklan-iklan Tv setiap kali menejelangya ramadhan.
Tapi pernah tak Tuan-tuan dan Puan-puan terfikir apa itu bulan ramadhan yang sebenarnya ? kalau tuan2 & puan2 berfikir macam saya fikir ramadhan adalah bulan puasa jawapannya bagi saya  YA? Tapi pa itu puasa?? Kalau Tuan-tuan dan Puan-puan fikir puasa ini kita tak boleh makan dan minum bagi saya TIDAK? Puasa bukan setakat kita menahan  diri daripada makan dan  minum dari subuh hinggalah ke mahgrid !!
Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiTRZDQC86nAkmHVWpF1Wt0LpyiFdFTW_R4IUdHiFILM_Coaois_AmtFpKzaEQ4_N0un8NJKouAiA2DvN18mUpOb2Umd9rZ5CTNfoJBknBliP7-BRhb3g_rLVMyW-APTXN-nTDhO4TOUqU/s1600/puasa-tapi-tak-solat.jpg
Ada orang berpuasa tapi tak sembahyang tapi bila cakap puasa , dia kata puasa?
Description: http://1.bp.blogspot.com/-BVY5sJgEBmQ/U0Ll0SljMkI/AAAAAAAAEec/9gsSqCCRTBw/s1600/3.jpg
Ada orang berpuasa tapi bila keluar tidak menuntup aurat bila cakap puasa , dia kata puasa?
Description: http://cahayapurnama.com/wp-content/uploads/2013/08/mengumpat.jpg
Ada orang berpuasa tapi mulut dia suka mengata orang bila cakap puasa , dia kata puasa?
Description: http://naharuddinnajm.files.wordpress.com/2011/12/tidur-dikelas.jpg
Ada orang berpuasa tapi kerja dia dari sahur hingga berbuka tidur ja bila cakap puasa , dia kata puasa?

Abang-abang keluarkan zakat setiap bulan ramadhan abang-abang taw apa itu puasa! Kakak-kakak tiap-tiap malam bulan ramadhan pergi solat terawih kakak-kakak taw apa itu puasa! Pakcik-pakcik dan makcik-makcik siang malam tadarus al-Quran Pakcik Makcik taw apa itu puasa! Tapi sejauh mana kita taw apa itu puasa?

Ramai diantara kita yang puasa , tapi tak ramai diantara kita yang taw apa itu puasa dalam islam yang sebenarnya. Berpuasa bukan setakat kita menahan diri daripada makan dan minum dari subuh hinggalah maghrid. Puasa ada melatih nafsu kita ini yang selalu bermaharajarela.

Description: http://1.bp.blogspot.com/-vmMf6_tl5sI/TjXVaBjDFSI/AAAAAAAACoE/2Far2Tgk0Cc/s1600/ramadhan1.jpg

Jadi maksud puasa sebenar ? puasa "menanahan diri daripada segala perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari". Dalam istilah ni tak ada pon cakap yang kita kena tahan lapar dan dahaga . tapi istilah ni cakap "menahan diri dari perkara yang membatalkan puasa" . Ok, puasa bukan setakat berkaitan dengan makan dan minum?


Description: http://netpreneur.co.id/wp-content/uploads/2013/06/rugi-in1.jpgr
Jadi rugilah bagi mereka yang puasa tapi tak taw apa itu puasa ? setiap perkara yang kita lakukan adalah puasa kita , jagalah puasa supaya tidak terbatal. Jadikan puasa anda yang sempurna di bulan ramadhan ini, akhir kata dari saya jangan lepas kan peluang ini , kita bukan taw kita dapat lagi ka tak tahun depan. Selamat berpuasa.

Jom jadi kan puasa kita kali ini paling bermakna , ikhlas dari saya Fahmie Ahmad..


[ENGINEER OR PHOTOGRAPHY] via Fahmie Ahmad

Jangan lupa saksikan novel pertama saya yang akan mula di terbitkan pada hujung bulan julai tahun 2018

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Yakinlah ada sesuatu yang menantimu selepas banyak kesabaran yang kau jalani yang akan membuatmu tersenyum hingga kau lupa pedihnya rasa sakit.

Adakah Anda Masih Belum Bertemu JODOH?