Pilihlah Untuk Terus Bercinta

Perancangan untuk mencintai seseorang atau memilih pasangan sebenarnya adalah salah satu perkara yang paling indah tentang cinta. Benar kata orang, cinta sejati adalah komitmen tanpa syarat kepada orang yang tidak sempurna.
Bila hari perkahwinan tinggal sekadar memori dan hati tak lagi berbunga, kamu akan sedar bahawa kamu telah berkahwin dengan seseorang yang tidak sempurna, sama seperti kamu sendiri. Dan begitu juga, pasangan kamu akan mula sedar yang kamu juga manusia biasa yang mempunyai masalah dan kekurangan seperti mereka.
Ketika ini kamu sedar bahawa cinta sejati bukanlah sekadar satu perasaan ghairah dan spontan tetapi ia adalah satu pilihan. Bila kamu membuat pilihan ini, kamu sedang merancang untuk mencintai seseorang di saat baik dan buruk, susah dan senang, sihat dan sakit. Memang kamu tak memilih siapa yang bakal menarik perhatian kamu, tapi kamu pasti boleh memilih siapa yang akan kamu cintai sepanjang hidup kamu.
Masyarakat kita meletakkan banyak penekanan kepada perasaan. Kita diajar bahawa kita harus sentiasa mengikuti perasaan kita dan melakukan apa sahaja yang membuatkan kita gembira. Tetapi perasaan berubah-ubah dalam sekelip mata. Real love, on the other hand, is a choice we make. Ianya pilihan yang pasti dan benar. Setiap kali kamu hilang dan keliru, kamu dapat mencari kekuatan dalam cinta yang kamu pilih.
Selain cinta, hidup sentiasa menawarkan kita pelbagai cabaran lain; penolakan. Dibuang kerja, sakit hati, kecewa, putus asa, penyakit, dan pelbagai masalah lain. Kamu tak boleh lari setiap kali ditimpa masalah. Sebaiknya belajarlah cara mengendalikan masalah itu dan dalam hal cinta, belajarla mengemudi perkahwinan itu dengan baik.
Cinta bukan sekadar perasaan. Dan cinta sejati tak seindah dalam filem. Kebanyakan masa, cinta memerlukan pengorbanan yang kamu sendiri tak sangka kamu akan lakukan. Bila terpaksa meminta maaf walaupun kamu tak bersalah, menyokong impian pasangan kamu walaupun ianya menyusahkan hidup kamu, tersenyum walau sedang dalam kesedihan, untuk menjaga nama baik keluarga walaupun kamu merana. Cinta sejati tak mudah dan langsung tak sama dengan apa yang kamu nampak semasa hari perkahwinan, tapi ianya jauh lebih bermakna dan berbaloi.
Mari sama-sama kita hayati pepatah inggeris ini: “No one falls in love by choice, it is by chance. No one stays in love by chance, it is by work. And no one falls out of love by chance, it is by choice.”
Jika kamu benar-benar suka kepada seseorang atau sebaliknya, berilah komitmen yang sepenuhnya meskipun kadangkala cinta itu memerlukan usaha dan tanggungjawab yang berpanjangan bagi memastikan ianya kekal.
(24)
Credit : Bercinta Selepas Nikah
Sumber gambar: ZackFahmie

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Yakinlah ada sesuatu yang menantimu selepas banyak kesabaran yang kau jalani yang akan membuatmu tersenyum hingga kau lupa pedihnya rasa sakit.

Adakah Anda Masih Belum Bertemu JODOH?