Iringi Usaha Dengan Istikharah

Tergerak saya nak share kisah permulaan saya dan suami sampai ke jinjang pelamin. Saya cakap pada diri sendiri. Saya tak nak bercinta. Kalau boleh nak bercinta lepas nikah sebab lepas kencundang dalam percintaan dulu..
Genap usia saya 26tahun sahabat saya mengenalkan saya dengan seorg lelaki di sebabkan saya sudah berjanji pada diri sendiri yang saya takkan bercinta lagi. Terus saya mesej pada lelaki tu a.k.a. suami saya sekarang “kalau nak berkawan dgn sy dtg la rumah mintak izin pd ibuayah’
Dalam masa seminggu suami datang rumah seorang diri untuk berjumpa keluarga saya. Tapi saya tak jumpa suami pon masa tu, hanya sekadar meminta restu perhubungan.
Sepanjang berkawan 3bulan kami hanya bermesej yg penting-penting saja. Selepas istikharah dan terus istikharah.. bulan Jun 2013 keluarga suami dtg menetapkan tarikh utk bertunang.. sebenarnye saya tak pernah bersua muka dan bercakap di telefon sekali pon dengan suami. Suami ada hantar gambar die pada saya tp sy mmg dr awal tak nak bagi die tengok saya.
Selepas di risik, 25hb ogos 2013 kami bertunang. Sepanjang bertunang, kami langsung tak pernah keluar bersama… suami ada ajak tapi saya suruh die keluar makan dengan keluarga saya saja. Saya duduk rumah tak ikut pon.
Setelah di fikirkan kami bersetuju menetapkan tarikh perkahwinan kami 29 mac 2014. Detik demi detik kami lalui segala urusan perkahwinan kami uruskan sendiri-sendiri. Borang nikah baju nikah beli sendiri… redha je kalau tak sama warna sbb warnakan ada banyak jenis. Borang nikah suami serah pada abah, abah yg serah pada saya.
Tepat 29 mac 2014 jam 9.00mlm kami selamat di ijab kabulkan oleh abah saya sendiri.. selepas solat sunat nikah baru la suami dapat tengok rupa saya sebenarnya * lupa nak bagitahu yang saya berpurdah* semasa batal air wudhuk itu lah kali pertama saya bercakap dengan suami.
Alhamdulillah sekarang usia perkahwinan kami genap 2tahun.. dan kami masih dalam fasa bercinta, manis-manisnya gula dan masih nak kenal-kenal. Indahnya bercinta lepas nikah. Janji ALLAH itu pasti.
Jadi saya nak bagi semangat pada adik-adik kakak-kakak yang ada niat untuk bercinta lepas nikah supaya iringi usaha anda dengan istikharah. Jangan harapkan sempurna kerana jodoh yang kita dapat itu selayaknya untuk kita. Tapi mohon selidik latar belakang bakal pasangan anda. Jangan main terima je pulak.
Mohon doakan saya dan suami di kurniakan anak yang soleh dan solehah… dan moga perkahwinan kami kekal sampai syurga.
Sumber: Fazilla Hatta (5894)

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Yakinlah ada sesuatu yang menantimu selepas banyak kesabaran yang kau jalani yang akan membuatmu tersenyum hingga kau lupa pedihnya rasa sakit.

Adakah Anda Masih Belum Bertemu JODOH?