kenapa nak bertudung labuh???


Assalamualaikum


Minta maaf yer,saya mengangu nie saya nak hanya ingin meminta sedikit waktu kamu dan ingin minta pendapat kamu, kerana soalan ini menjadi isu sedangkan saya seorang lelaki untuk menjawabnya.. so saya mahukan dari pandangan kamu. Dan selepas itu muslimah itu pun bersetuju dan hanya ingin di kenali sebagai syuhadah..
Minta maaf saya bertanya nie “Kenapa awk perlu pakai tudung labuh ? Tak panas ke?


Jawab Syuhadah :. Sebenarnya, dulu soalan-soalan begini juga sering diajukan kepada saya oleh kaum kami sendiri dan lelaki juga bertanya tentang bertudung labuh.. Dan berkali menjawab bahawa "bila kita pakai tudung labuh, itu lebih selamat dan dapat melindungi kita dari pandangan lelaki dan ia juga dapat menutup aurat kita dgn lebih sempurna, dan Ahzab ayat 59 maksud dan tafsirannya ada menyatakan bahawa :

Firman Allah s.w.t yang bermaksud: "Wahai Nabi, katakan kpd isteri-isteri, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, `hendaklah mereka melabuhkan jilbab ke seluruh tubuh mereka.. Yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali sebagai wanita baik agar mereka tidak diganggu."

ALHAMDULILLAH, sesungguhnya ALLAH itu Maha Mendengar setiap doa hamba-hambanya... Dulunya saya tak seperti ini, dah saya bertudung seperti wanita lain tapi bila saya melihat diri ini rasa satu kekosongan kerana pakai tudung kerana terpakse.Atas sokongan dari keluarga terutamanya mak ayah dan kawan-kawan membuatkan hati ini semakin berusaha untuk sentiasa bertudung labuh. ‘Tak kenal maka tak cinta’, itulah ungkapan yg sesuai bagi saya.. Sekarang saya sudah jatuh cinta dgn tudung labuh dan berharap semakin bertambahlah cinta saya kepada tudung labuh. InsyaALLAH~

Dan ramai juga yang menyindir syuhadah dengan berkata , “pakai je tudung labuh, perangai bukannya baik sgt pun”, kata-kata ini sering di lontarkan kepada wanita-wanita yang bertudung labuh.. Sedarkah semua bahwa setiap manusia biasa tak terlepas dari melakukan dosa.. Kami sedang berusaha untuk memperbaiki diri kami, doakan semoga kita semua dapat menjadikan srikandi Islam terdahulu.


Syuhadah rasa bila rasa bertudung labuh nie rasa selamat sebab sebelum nie ada seorang kawan syuhadah tempat adah kerja semasa cuti sem..mase tu dah beberapa hari tak berjumpa biasanya ada sahaja.risaukan keadaanya, Apabila dia muncul kembali, adah segera bertanya , dia menunjukan pipinya yang calar sambil bercerita dengan juraian air mata.Dua orang pemuda yang menunggang laju meragut beg tangannya. Dia ikut terseret. Ketika itu pula dia sedang mengandung dua bulan, Hampir – hampir keguguran . Kedua – dua lututnya terluka, pipi dan tangannya tercalar. Berdarah.

Dia memegang hujung tudung adah sambil menyimpulkan, “Jika akak memakai tudung labuh macam nie, tentu mereka tak Nampak beg tangan akak.” Kata – kata itu benar  – benar membuatkan adah berfikiran jauh. Barulah adah bersyukur kepada Allah s.w.t, kerana tidak pernah menjadi mangsa ragut. Baru adah sedar, Antara faktor – faktor yang menyelamatkanku adalah kerana beg tanganku sentiasa tersembunyi di bawah tudung labuh.


Semoga dgn bertudung labuh, ia boleh menjadi satu galakan untuk diri ini sentiasa memperbaiki diri dari semasa ke semasa kerana kita sering menjadi perhatian masyarakat sekeliling.. Jangan terlalu mengharapkan kesempurnaan dari kami kerana kami juga manusia biasa yg sedang memperbaiki diri untuk menjadi yg lebih baik walaupun tidak sempurna.. Tudung labuh adalah satu usaha mulia dlm mematuhi firman ALLAH yang mewajibkan setiap insan bergelar wanita yg baligh menutup aurat mereka.. Melindungi mahkota yg indah dari pandangan bukan muhrim..


“Jgn kau sangka labuh tudungku tanda alimnya diriku, aku juga seperti mu, masih mencari-cari segenap cahaya, buat menerangi sepanjang perjalanan.. kerana tudung ku ini bukan sekadar menutupi tetapi melindungi, jua mengingatkan diri ini, menjaga setiap gerak geri kerana akhlak itu bunga diri...

Apa yang adah kogsikan bukanlah ingin membuktikan bahawa adah seorang yang baik ..tak lah hanya ingin berkongsi cerita dan pedomon kepada semua.

 Dan acik bergitu menghormati wanita seperti ini :). Dan sampai sini dulu nanti kita story lagi ..bye bye ..adios :)


Read more: http://mywasabicinta.blogspot.com/2012/05/wajib-bace-kenapa-awak-perlu-pakai.html#ixzz1uXKDtAQQ

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

1 comments:

comments

Yakinlah ada sesuatu yang menantimu selepas banyak kesabaran yang kau jalani yang akan membuatmu tersenyum hingga kau lupa pedihnya rasa sakit.

Adakah Anda Masih Belum Bertemu JODOH?