Bolehkah Dalam Islam, Memikat Wanita Yang Kita Sukai Dengan Amalan Surah Yusuf ?

Assalamualaikum admin.Boleh saya dapatkan pendapat admin. Saya mencintai seorang wanita dan saya yakin dia-lah yang selama ini saya cari. Saya ingin menjadikan dia sebagai calon isteri saya , bolehkah saya menggunakan Surah Yusuf untuk Memikat Wanita ini, untuk menjadikan dia isteri peneman hidup saya .
Dari: Hamba Allah

Jawapanya

Tidak ada amalan tertentu untuk memikat si hati wanita atau pasangan yang anda cintai. Islam sebagai agama yang cukup sempurna, yang diturunkan oleh Allah Yang Maha Hikmah, tidaklah mengajarkan umatnya amalan atau bacaan tertentu untuk mencari perhatian atau simpati orang lain. Kerana kelebihan beramal yang dituntunkan dalam Islam adalah kelebihan yang sangat tinggi, pengajaran balasan yang sangat mulia dan tiada tara nilainya, itulah keredhaan Allah dan bakal dijanjikan syurga. Bukan untuk tujuan tertentu, seperti mana saudara menggunakan untuk memikat si hati wanita, pasangan yang dicintai, atau tujuan dunia lainnya.

Bahkan Allah memberi amaran ,kepada orang yang beramal kerana untuk perihal kedunian, tidak akan mendapatkan bahagia di akhirat,


مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا (18) وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا (19(


“Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka Kami segerakan baginya di dunia itu apa yang kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan Kami tentukan baginya neraka jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir. Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik.” (QS. Al-Isra: 19)

Sebagai orang yang beriman, tentu saja kita tidak menginginkan amalan yang seharusnya bernilai besar ini, hanya dibalas dengan sesuatu yang murah atau bahkan seperti dibandingkan balasan akhirat. lebih-lebih, jika kemudian Allah mengancam orang semacam ini dengan neraka.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

Yakinlah ada sesuatu yang menantimu selepas banyak kesabaran yang kau jalani yang akan membuatmu tersenyum hingga kau lupa pedihnya rasa sakit.

Adakah Anda Masih Belum Bertemu JODOH?